tirsdag den 3. juli 2012

Purpurhaven lige nu


Et af mine yndlingsrum i haven er Purpurhaven. Jeg elsker de mørke violette farver tilsat pink. Når jeg gennemgår mit billedarkiv kan jeg da også set at det er i netop det haverum jeg får knipset flest billeder.



I bedet mod brændestablen, der fungere som rumdeler ind til Den Gule Have, står der en skøn forening af CD valmuer og liljen Landini som vist nok er den mørkeste lilje på markedet. Der går ikke lang tid før de folder sine smukke blomster ud. En lidt lysere Lilje ' Purple Eye' med mørk midte er sat ind imellem for at skabe lidt liv. Billeder skal der nok komme når de folder sig helt ud.



I bedet overfor står der mest sommerblomster, da det er et forholdsvis nyt bed. En billig løsning, men meget virkningsfuld. Der er blandt andet rød havemælde, kornblomst 'Black ball', 2 slags valmuer og en masse Løvemund ind imellem.



Jeg fik ikke staudeholder omkring mine blåhat, men den væver sig fint indimellem alle de andre stauder.


En geranium der passer rigtig fint ind er 'Patricia'. Den magenta farvet skønhed med mørk midte er perfekt og med sin højde på knap en meter, blander den sig fint med de øvrige stauder.


 'Rose de Rescht' er nærmest selvskreven til purpurbedet.

 

  
Der er selvfølgelig en masse andre stauder, buske og roser, men mere om dem en anden gang.

Fortsat god dag :O)

48 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak Tim :)))Jeg er også selv ret pjattet med det ;o)

      Slet
  2. ÅH! Malene.Hvilket smukt bed-også lige mine farver.
    må se om jeg kan finde den mørke lilje.
    også god dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette :o)
      Bilka havde liljen sidste efterår, måske du kan være heldig at finde den der :O)

      Slet
  3. Skønne billeder og vi kan blive ved at sætte billeder ind, for vi vil så gerne dele glæden med andre, men det går jo ikke. Vi må stoppe et sted, det har jeg svært ved :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pyt med det Lisbeth, for din have er så dejlig at vi sagtens kan tåle MASSER af billeder :O)

      Slet
  4. Ved ikke lige om du får kommentar 2 gange nu... Skete et teknisk uheld!
    Men hvor ser din have bare skiiide godt ud... sig til hvis du får valmuefrø i overskud ;o)
    Hver gang jeg kigger ind hos dig, får jeg nye idéer til hvad jeg vil og hvordan min have gerne må se ud - mangler bare plads. Kommer måske når drengene bliver større og deres fodboldbane kan undværes ;o) Haps haps..

    Ha en dejlig dag.
    Knus herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror godt der kan undværes lidt CD frø :O). Er da glad for at jeg giver dig lyst til at springe ud i haveprojekter :D....kan de drenge ikke spille bold hos naboen??? :D:D:D

      Slet
  5. Det er så flot Malene og jeg er også vil med dine mørkelille blomster af forskellig slags :D

    ...uhm glæder mig allerede til flere billeder, af flere stauder og roser ikke mindst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annette :o)
      På morgenrunden kunne jeg se liljen landini er sprungen ud, men det bliver vist først i aften eller i morgen jeg får lagt billeder ind :O)

      Slet
  6. Hvor er det fantastisk smukt, Marlene.
    Hvis du inviterer på havevandring, siger jeg ikke nejtak. Mon ikke snart det er tid til et lille tossemøde i foreningen?

    Purpurknus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tante Purpur??? :D
      Havde faktisk tænkt på at invitere i denne uge...skriver lige til dig senere i daw :O)

      Slet
  7. Suk.. og atter suk.. Smukt Marlene. Andet er der ikke at sige om det !! :))

    SvarSlet
  8. Det ser simpelthen så godt ud. Jeg gad altså også godt at se din have i virkeligheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :O)
      Næste år er der blogtræf i min have :O)

      Slet
    2. DET vil jeg glæde mig til !!! ;))

      Slet
  9. Den ser også bare vidunderlig skøn ud, din purpurhave. Rent øje-guf :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg kun havde et haverum, ville det nok være de farver jeg ville bruge...eller...tja....næ...jooo måske :O))) Godt jeg har masser af plads :D

      Slet
  10. Tak fordi du vil dele de dejlige billeder fra din smukke purpurhave.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Jeg kunne slet ikke lade være Åse :O)))

      Slet
  11. ah.... rent øjenguf. Det ser bare så godt ud :) Glæder mig til at se flere billeder af din Landini lilje, jeg mener at huske at Lisbeth fra Høneballehaven viste den sidste år også.

    Fint at du nævner tippet med at plante sommerblomster ind i mellem som opstart på et nyt bed. Det har jeg også selv forsøgt i år i mit nye hvide bed. De mørke sommerblomster er så smukke også. øh... hvor lang taletid har man her i kommentarfeltet... ? Jeg kunne blive ved og ved, kan ikke få nok af dine billeder og din have. Du ved at jeg er der som et søm, den dag du holder blogkaffe...

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skriver bare alt det du vil Ulla, jeg lapper det hele i mig ;O)

      Sommerblomster er altid godt til at fylde ud indtil man får indkøbt de helt rigtige stauder, det kan jo tage lidt tid(Læs:penge!!!)Landini liljen er sprungen ud her til morgen, så der kommer billeder i aften eller i morgen :O)

      Vil glæde mig til at se dig i min have Ulla :O)))

      Slet
  12. Jeg har svært ved at finde ord for, hvor smukt dit purpurfarvede bed er :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte :))) Pænt sagt :)

      Slet
    2. Hov...CD valmuerne er jo din fortjeneste ;O)))

      Slet
    3. Kære Marlene

      SKØNNE SKØNNE SKØNNE billeder, smukkere kan det næsten ikke blive, men jeg glæder mig alligevel rigtig meget til at se mange flere dejlige billeder fra dette vidunderlige paradis, som du og din handymand har bygget så flot op.
      Jeg nyder hvert et billede du lægger på din blog og snuser rundt flere gange i de forskellige indlæg du har skrevet, man bliver virkelig respireret.
      Forsat god dag.

      Knus herfra det midtfynske, Pia

      Slet
    4. Det er da dejligt at høre Pia, du snuser bare alt det rundt du lyster :O) Vi nyder også vores lille paradis og snart har manden ferie og så skal vi i gang med projekt badeanstalt (Læs:tosseanstalt :O))

      Slet
  13. Waou hvor ser det hele godt ud:) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :O) Havde det ikke været for dræbersneglene havde jeg nok også sovet derude ;O)

      Slet
  14. Kære Marlene

    Nå, der kom der lige en stavefejl ind til sidst, i stedet for respireret skulle der stå inspireret. Det er ikke sådan med alle de knapper.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
  15. Hej Marlene, neeej hvor ser det skønt ud i purpur haven, jeg har elles lige lavet mit tøsebed i sart rosa farver, men dette frister da godt nok, det må kunne mikses ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellers må du jo lave et nyt bed ;O)...for dit tøsefarvet bed er da helt bedårende :P

      Slet
  16. Så kan det hvis ikke blive smukkere.
    Knus Morgrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jooo der mangler lige lidt fylde, må have fat i en fliget hyld mere eller parykbusk ;O)))

      Slet
  17. Purpurfarvede blomster er rigtig smukke. Meget flot bed, du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o))) Inden længe kommer der purpur solhat og solsikker, det GLÆDER jeg mig til. Synes forvandlingen i bedene er ret spændende at følge, lige fra forår til efterår :O)

      Slet
  18. Hvor er der bare dejligt i din smukke purpurhave, suuuuk :)

    Godt du snuser duften fra andres roser så du kan beholde dine egnes duft ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja smart ik'? Men hun havde altså en jasmin der overdøvede det hele, den duftede fuldstændig som tyggegummi. Hun er nødt til at finde navnet på den, for den SKAL jeg have fat i.

      Slet
  19. Det er et supersmukt purpurbed, Marlene og klart at du er glad for det:) Generelt er der så supersmukt i din have. Jeg bruger også masser af sommerblomster i et nyt bed det er også en god måde at holde det ukrutsfri indtil stauderne vokser til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih tak Lisbeth :O) Ja de sommerblomster er helt uundværlige, og jeg forbavses altid over hvor hurtigt de fylder bedene ud.

      Slet
  20. Flotte dejlige farver og jo, det kunne godt ligne den geranium jeg eftersøgte "Patricia". Var forbi planteskolen i onsdags - og så var der lukket! Typisk mig.

    SvarSlet
  21. Thats why Indian Hindi papers are very popular in all
    corners of India. The benefits of having high thread count sheets
    is that mills are forced to create much finer threads
    in order to increase the amount of threads in a square inch (keeping in mind that they don't also increase the ply). Among Pakistan newspapers, the best-studied papers are not always those from the nation's capital.

    The newspaper editors, editors who have long had to respect the wishes of the Pakistani authorities, have been
    quick to realize the potential of the Internet.
    Somerset House Between 1776 and 1786, Somerset House wasbuilt on the site of a Tudor mansion built in 1547 by Edward Seymour, Earl of Somerset and uncle to Edward VI
    of England.

    my web-site: egyptian newspapers

    SvarSlet
  22. Luckily, there are many methods in safely removing unwanted hair.
    s Therapy Treatment line, which is a lightweight replenishing treatment that protects and maintains hair condition.
    Both brands are popular in known hair salons and spas.


    my web site; hair products

    SvarSlet
  23. Nanokeratin locks onto the hair, forming a fine,
    smooth coat of keratin. Likewise, using imported shampoos and conditioners from
    a tropical country when your climate is cold and temperate is not such a good idea.
    Soon after this, use curl lotion all more than your hair, and make use of
    mousse and squeeze this in your hair to that your curls seem flawless.


    Also visit my website: hair products

    SvarSlet
  24. Repairing Small Cracks in Concrete Floors: Determine the Damage.
    Blistering heat and bitter freezing cold can crack the toughest of concrete.
    Say we are laying out a simple home 30' x 45'; if
    the last dimension was forty feet instead of forty-five then the cross corner measurement would be fifty feet.

    SvarSlet
  25. Here is the complete guide to create custom keyboard shortcuts for Google Chrome which you can start browsing websites on rapid speed.
    You must know the different points that you want from a gaming
    just before you acquire 1. Because Lemonade Tycoon is flash-based, it
    can be played by virtually anyone with a web browser.
    Hardness is less then quartz, or ca 6 on Mohs scale.

    If you are looking for a fun way to spend your weekends, aflight simulator games is one of the most fun things to have.

    SvarSlet