torsdag den 22. marts 2012

Stenmel på stierne

I tirsdags hentede min søde mand en trailerfuld stenmel til mine stier. Han kunne med det samme se, at han ville komme til at køre frem og tilbage mindst hundrede gange, for det ville ikke række til alle mine stier i haven. 
Så hvad gjorde han så...jo man bestiller da bare en lastbilfuld!!! 

S-K-Ø-N-T :0) :0) :0)

Så nu ligger der et kæmpe læs stenmel på gårdspladsen og vi har været i gang i Den Gule Have og Purpurhaven og langs Prinsessestien.

Først lige et par før og efter billeder af Purpurhaven.

Før

Efter


Og så en 3 stykker af Den Gule Have, set fra pergolaen.



Før

Senere

Nu


Her et kig fra hjørnet af Den Gule Have

 
Før

Senere

Lidt senere

Og nu...:0)


Og til slut lidt stemningsbilleder herfra.
 


Når man sidder ved siddepladsen i Purpurhaven, som ikke er der endnu, kan man kigge ind i Den Gule Have
Nu mangler jeg bare 2-300 læs stenmel mere at få kørt ud ;0) 
Men jeg synes det bliver SÅ flot og vejrudsigten siger sol sol og sol.

41 kommentarer:

  1. Hold da op hvor ser det drømmedejligt ud :)
    4 dage med dejlig sol så bliver do`nok færdig.

    SvarSlet
  2. God arbejdslyst. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak :0) Det er nok et af haverummene som får ekstra meget forkælelse i år, så der skal nok komme billeder efterhånden som det skrider fremad.

      Slet
  3. Hvor jeg dog glæder mig til at følge din have i kommende sæson.
    Det ser så spændende og dejligt ud det I får lavet!
    Skønt, når man ikke længere selv har stor have!
    God arbejdslyst.

    :-) Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak, ja formålet er at få udryddet græsset, jeg har græs nok på stykket foran huset! Ca.3000 m2, det tager jo en krig at slå græs, vil hellere luge ukrudt :0)

      Slet
  4. Det ser smukt ud :) og proff! Sikken masse dejlige bede!

    SvarSlet
  5. Forresten; er stenmel en fordel fremfor stiggrus? Er stenmel meget fast at gå på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :0) Jeg kender ikke så meget til stiggrus, men ved fra andre at stenmel pakker sig rigtigt hårdt og hvis man river stierne fint mindst en gang i ugen, så får frøukrudtet ikke en chance.

      Slet
  6. Halløj hvor bliver det flot...
    Har du kanter om dine bede eller klare du dig uden???
    Jeg er også nysgerrig for at hører hvorfor du har valgt stemmel, da jeg selv står og skal beslutte hvilket materiale jeg skal vælge... der er også farven på stenmelet?? du har vidst valgt lys grå?? eller hvad??
    Smiler..
    glæder mig til at følge din have...
    God arbejdslyst.. fru.leger

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har jeg drømt om i snart 10 år, så mon ikke også det var på tide jeg fik 10 ton leveret?? :D
      Jeg har valgt den lyse, synes den er fin :0) men det er jo en smagssag.

      Jeg vil med tiden få stålkanter mellem bede og stier, men jeg vandt ikke i lotto i lørdags, så jeg klarer mig uden indtil videre :0)

      Slet
    2. Smiler... jeg vandt heller ikke i lotto... så jeg må også tage det i små bidder...
      Jeg har studeret flere billeder af stenmel, og jeg tror jeg vælger det samme som dig...
      det ser meget 'naturligt' ud i farven og ikke så dominerende... jeg er dog ikke så langt som I er, så der er tid endnu til at studere... men jeg kan godt li det jeg ser hos dig...
      jeg kommer til at lurer meget på din blog... smiler...
      Vi skrives ved... fru.leger

      Slet
  7. Wauuuwww Marlene altså ... Det bliver kanon godt :-)
    Jeg har lige fået 3 tons perlesten, som jeg hygger mig med :-)
    Hils på skønne Mors.
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt med noget at lave ;0) Hvad mon fruen skal med 3 ton perlesten, er det også stier??

      Jeg hilser...og knus herfra :0)

      Slet
  8. Hvor ser det bare godt ud :-)
    Jeg glæder mig også rigtigt meget til at følge tilblivelsen af de nye haverum.
    Jeg vil også gerne høre dine tanker om stenmel, for jeg går også og overvejer det som ny belægning et par steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver bedre og bedre :0)

      Min tanke er egentligt bare at få græsstierne VÆK, for vores græs indeholder alt andet end godt villagræs, så det kravlede ind i bedene alle vegne. Jeg har hørt at det pakker sig supergodt og bare skal rives en gang i ugen, så frøukrudt ikke har en chance :0)

      Slet
  9. Nøj hvor er det blevet flot, og hvor er jeg bare lidt misundelig på dit stenmel, det kunne mine stier også trænge til :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da lidt synd for dig :D Skal jeg kaste et "par" spandefulde over til dig?? :0)

      Slet
  10. Det ser bare rigtig fint ud! Sikke et projekt I har gang i - men jeg er sikker på at det bliver flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt for oldemorarmene at køre trillebør og jeg er sikker på at det bliver rigtig godt, så mon ikke det er slidet værd? ;0)

      Slet
  11. Gid at det var mig, som havde fået alt det stenmel, og gid at det var min mand, som bare bestilte en hel lastbil fyldt med stenmel:-) Jeg har haft trædebregner på mine stier i flere år, men er nu blevet træt at se på det, der er for lidt forskel eller for lidt markering fra stien til de omkringliggende staudebede. Så jeg kunne godt bruge et læs stenmel i stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har man overskuddet til at køre trillebør og tromle/stampe, så er det i hvert fald ikke pengene der skal holde en tilbage...det er meget billigt at få leveret et træk.

      Slet
  12. Jeg er sikker på at du bliver glad for alt dit stenmel.. Vi har lige lagt stenmel i køkkenhaven(i lidt mindre omfang end hos dig.. )Og det ser knald godt ud!

    God fornøjelse..
    Glæder mig til at se flere billeder senere på året!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det tror jeg også at jeg gør. I går fik vi rettet op og stampet igen igen og det er SÅ flot :0)

      Slet
  13. Holddaop hvor ser det superflot ud, I ligger sandelig ikke på den lade side deroppe i nord!
    Jeg er også lidt nysgerrig om stenmel skal skuffes eller om det stampes så fast at der ikke kommer frøukrudt i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vi går til den i år :0) Jeg havde forpagtet en havnekiosk sidste år og der havde jeg slet ikke tid til hverken have eller familie, så det skal der rådes bod på i år :0)

      Jeg vil bruge min løvrive en gang eller to i løbet af ugen, så frøukrudtet ikke sætter sig. Under stenmelet er det fiberdug.
      :0)

      Slet
  14. Hold da op hvor ser det godt ud :-D
    Sikke en forskel fra billede til billede.
    Spændende at følge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :0)

      Ja før og efter billeder er altid gode:0)

      Slet
  15. De næste 5 dage har de lovet godt vejr, så det hjælper. Resultatet er virkelig godt, det giver haven karakter. God arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt med godt vejr :0) Det passer perfekt når jeg nu har 10 ton der skal deles ud her og der og alle vegne :0)
      Du har ret, det giver virkelig haven karakter :0)

      Slet
  16. Hvor bliver det bare flot.
    Er spændt på at følge din have, efterhånden som det hele bliver plantet til og bliver grønt :o)

    Stort skulderklap og rigtig god fornøjelse med stenmelet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :0) Synes også det bliver sjovt at følge, især når man har fået sådan nogle herlige blog-veninder/venner :0)

      Slet
  17. Kære Marlene.

    Wow, hvor ser det godt ud. Du bliver simpelthen så glad for dine nye stenmelsstier og vil slet ikke kunne forstå, hvordan du før kunne leve uden. Stenmel er guds gave til havefolket.

    Hav en dejlig weekend og så må vi håbe, at havgusen snart forsvinder så vi kan komme op på de skønne høje temperaturer, som de har i andre landsdele.

    Stenmelsknus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror du har ret, HVORDAN har jeg klaret mig uden??? De stenstier jeg havde var CRAP, men er en godt bund at lægge stenmelet på. Hils Syrenprinsen :0)

      Slet
  18. Hvor ser det godt ud, ved personligt min mand ville kvie sig ved at skulle bestille et helt læs af hvad som helst til haven..... Er dog ved at få ham "afrettet" ;-) Mon i holder åben have en gang, for så kunne det da godt være at sommerferien kan planlægges helt til Mors. God fornøjelse med arbejdet, er glad for vi andre må følge med via bloggen - du inspirerer til at klø på.
    God weekend
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha som jeg plejer at sige...jeg fik min mand i en meget tidlig alder ;D Vi har været sammen i 20 år, så han har fundet ud af HVEM der er bossen ;o)har fået ham afrettet :D :D ....mon han læser det her?!! ;0)
      Er så glad for at kunne inspirerer og du må jo maile mig hvis turen går omkring Mors :0)

      Kh Marlene

      Slet
  19. Gode billeder.
    Hvor ser det dog godt ud.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  20. Wauw ... det ser så spændende ud. Jeg glæder mig til at følge med på bloggen og se, hvad der sker.
    god weekend
    Nina

    SvarSlet
  21. Wow - det ser da helt fantastisk ud - elsker rum i haven. Og stenmel er bare smukt - vi havde det her i planteskolen, men jeg droppede det dog sidste år, da der kom en del ukrudt i det (selvom det var tromlet osv.), så nu er der kommet ral på i stedet.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også spændt på om jeg kan holde det ukrudtsfri :0) Jeg har kodet min mobil til at alarmere 2 gange i ugen, så må jeg ud med løvriven og kradse i overfladen :0)

      Slet
    2. Hi, hi... Her kunne vi ikke kradse i overfladen, da det ville ødelægge overfladen, fordi det var komprimeret så hårdt, så der blev luget, men det blev for omstændigt i længden.

      Slet