onsdag den 23. november 2011

Højde i haven

Hvis der er noget som giver højde og karakter i haven, udover småtræer og hække, så er det pergola, portaler, rækværk o.lign. 

Min første pergola blev lavet i 2004 og blev hele ryggraden for havens opbygning sidenhen. Alle de rum der er tilføjet er med udgangspunkt i dennes placering. I min have virker det rigtig at det er sortmalet. Synes det falder smukt ind i omgivelserne og mit hus er også meget mørkt, så hvidt vil her være malplaceret. 

Hen over en terrasse har vi valgt en meget let pergola, hvor der er tremmer med godt 10 cm mellem hver, for at give et spil på belægningen.(billed 2) Klematis Dr. Rupple er godt på vej nu til at dække. Til foråret vil vi have sat 2 klematis montana for at lukke mere af. Det er i øvrigt en lav terrasse, så når man går bag ved bedet oppe på stien, er det et overdådigt syn ned til klematis og roser.





Maxima alba


3 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt, Marlene. Vi har endnu kun lidt pergola etc. Men det er noget af det, vi håber 2012 byder på (psst, jeg håber at gemalen gider fikse det, du ved vores private havemænd :)

    Har du erfaring med gode klatreplanter der kan gro i sådan halvskygge/skygge. Vi har forsøgt med en del forskellige, der burde kunne, men hvor det ikke er lykkedes. Det er lidt øv, for der går jo oftest min. år, før man virkelig kan se om det virker.

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  2. Ja det kan være svært for vores havemænd at følge med. Jeg er i galop og han er i trav ;o) Håber at du får tilpas mange med tiden...

    Jeg har haft held med flere forskellige. Min jord er god fed lerjord. Den flittigste klematis til at dække en hel side, er uden tvivl Rosie o' Grady. Den er SÅ ivrig og tilmed flot. Prøv at google den. Derudover har vi roser, Chislaine de feligonde, New dawn, ærteblomster, maxima alba, klematis Dr. Ruppel og efeu mellem det hele. Vi har også haft humle, men den var bare for voldsom.

    Held og lykke med pergola-drømmene.

    Kh Marlene

    SvarSlet
  3. Kære Marlene.

    Det er jo ren eyecandy...mums:o)
    Ja, højde og hulestemning er meget vigtig, hvis man er til cottagegardens.

    Gad viiiiiiiiiide om man liiiiiiiige skulle tage og lægge "tremmer" over terrassen, så man kunne få sig endnu en hule????
    Mon ikke mine nyplantede abrikos/rosafarvede slyngroser ville elske at have noget tag at "bedække"?

    Ja, det kører konstant rundt i den stakkels havehjerne.

    Hav en skøn weekend. Håber den meget omtalte orkan taber pusten inden den når vore udsatte breddegrader.

    SvarSlet