fredag den 11. maj 2012

Massakren i Purpurhaven

Jeg har lige fra start ikke være helt tilfreds med farven på tulipan 'Van Ejik' i Purpurhaven. Ikke fordi den er grim, men jeg synes den så mere pink ud på billedet på posen, men sandheden er... den er laksefarvet/lyserød og bare slet ikke passer ind i bedet. (Ikke i mit hoved :O))

 Men for at undgå at gøre en kort historie lang, så er de altså hevet op! Nu kommer de i en kasse i orangeriet og så må jeg finde ud af hvor de skal sættes til efteråret.

Jeg er glad for resultatet og deler lige nogle før og efter billeder med jer :O)

Før massakren...



Under...
 
Og efter massakren...

 Nu er der 'Queen og night' og 'Purple Prince' tilbage og Allium. Til efteråret vil jeg dog sætte pink tulipaner og jeg er modtagelig for forslag til en farvesikker pink model, som kommer tidligt.

Nu vi er i Purpurhaven, vil den opmærksomme læser se at der nu er kommet en lille siddeplads ved pergolaen. Bænken skal males sort så snart vejret er til det. 

Mangler lige at mure sten rundt til venstre, for at holde jorden på plads.
Op ad rionettet er der plantet lathyrus 'Black knight', og når jeg er sikker på at der ikke kommer mere frost planter jeg Hyacintbønne, Dolichos lablab 'Ruby moon' ind imellem lathyrus.

Og og og...sidst men ikke mindst, jeg er nu den lykkelige ejer af en Sambucus nigra 'Black Lace', rødfliget hyld :O)

God weekend :O)



23 kommentarer:

  1. Dejligt så det ellers ud. Men jeg kan godt forstå du gør det nu, hvor du kan se, hvad der er hvad. Beundrer din have. Så organiseret og dog tilfældigt(engelskhaveagtigt)! Elsker det! Kan dog aldrig matche det, da der skal lidt mere end mine 100m2 til....
    Mine farvehaver er ca. 1m2 pr. farve....;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Skipper :o)
      Jeg havde også svært ved at tage beslutningen, men nu er jeg super glad for det. Der er meget mere balance i farverne nu. Tak for de flotte ord, det er så dejligt at høre :O). Kan godt se at 100m2 ikke er meget, men jeg synes du har en hyggelig lille have. Hollænderne er eksperter i at få små haver til at ligne det dobbelte, måske det er der der skal findes inspiration?
      Kh Marlene

      Slet
  2. Hej Marlene

    Kan godt forstå dig.

    En tulipan jeg nok selv prøver næste år er: Design Impression
    Men det er en darwin hybrid så den er ikke garanteret flerårig.
    Fås (og ses) her: http://www.fluwel.com/design-impression/39

    Eller er der jo altid "Christmas Dream" - samme serie som "Purple Prince", den fås hos alle bla eurobulb.nl

    god fornøjelse

    Karsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten.
      Ja ik'? Helt forkert i farven ;O)
      Tak for budene på tidlige tulipaner, jeg har gogglet dem, men synes de er for lyserøde, er på udkig efter nogle mere pink i farven :O)
      Indtil videre tror jeg det bliver Barcelona :o)
      Kh Marlene

      Slet
  3. Jeg har også en ventende massakre, for de Pink Impression, jeg havde sat, viste sig at være mere postkasserøde end pink - så dem kan jeg i hvert fald ikke anbefale. Hvis jeg når det, skal de også hives op og flyttes. Det er lidt æregeligt, når man nu havde set noget andet for sit indre blik. Jeg har ikke noget godt bud på en anden kandidat, men må jo lige holde øje med, hvad der kommer af forslag her :-)
    Ha' en dejlig dag!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også de er lidt for røde og den farve har jeg det ikke særlig godt med ;O)
      Som skrevet, så tror jeg det bliver Barcelona :O)
      Kh Marlene

      Slet
  4. Jeg behøver ikke at lave massakre på mine tulipaner DET......HAR BLÆSTEN KLARET :(.
    Så fin din hyld er.

    Kh. Morgrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er det at bo højt :D Din stakkel :(

      Slet
  5. Uha, hvor jeg kender det dér med forkerte farver. Min veninde kalder mig ligefrem for farvefacist! Men det går altså bare ikke, når det ikke passer sammen. Købte selv en bunke rigtigt fine dobbelte svagt lyserøde yndigheder, som jeg virkelig så frem til at se i fuldt flor...men, men, men, de voksede sig til de mest ucharmerende rød/hvide tulipaner. Ad!!! Resultat: en STOR buket tulipaner til en kollega (som elsker orange tagetes, hisigt gule påskeliljer og stedmoder i blanede farver)
    ;0) Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha farvefacist :D Mine unger har også spurgt om jeg ikke skal have et sæt matchende gardengirl bukser til hvert haverum :D
      Godt at din kollega er pjattet med de farver :D. Jeg synes det er fedt at skabe farveharmoni i mine bede...og i mit hjem :O)

      Slet
  6. Ja det er jo sådan noget jeg ikke nænner og derfor har jeg orangerøde appeldorn i mit hvid/gule bed=:)
    Men jeg forstår dig i princippet og det er godt at du gør kort process nu.
    Det er en skøn siddeplads du har anlagt og uhh altså Queen of knight er altså en stjerne:) Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, der gør jeg kort proces :D.
      Queen of knight er bare så flot og så tænkte jeg at den lige skulle sende sin dejlige duft hen til hvem der måtte sidde på bænken :O)

      Slet
  7. Jeg forstår dig også godt, selvom det alligevel må ha' gjort lidt ondt at hive alle de tulipaner op. Nå, men du finder jo et nyt sted til dem...
    Jeg ville ellers foreslå Pink Impression, som jeg synes er rigtig dejlig pink i min have lige nu, men åbenbart lidt mere postkasserøde hos Signe - mon jordbundsforholdene alligevel spiller lidt ind... ? Tja, men du kan i hvert fald se mine "pinkies" i et af mine forrige indlæg.

    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde det nu fint med det, de kommer om foran huset i mit facadebed der har abrikos, lakse og lyserøde farver :O)Jeg kigger lige tilbage på dine pinkies :O)
      Kh Marlene

      Slet
  8. Haha - Jeg har netop i dag fået nok af Pink Impression og hevet dem op og foræret til en havenabo. Kan læse her ovenfor at Signe også har kvajet sig med dem :0) De var ganske rædselsfulde. Mine var ikke postkasserøde, men nærmere ..... cheriserøde. Helt forfærdelige i det bed. UD MED DEM. Jeg lod dem ellers overleve et stykke tid for at se, om farven ændrede sig, som jo nogle gange er tilfældet med tulipaner. Men nej. De blev kun værre. Sidste år købte jeg nogle liljeformede tulipaner hos Isabella Smith, som skulle være lyserøde-agtige, men viste sig at blive til Kongen Af Danmark bolcher, så de blev også givet væk. Dog fik jeg ikke alle løg med op og tænk sig ..... i år er de tilbageblevne yyyyndiiige og matcher flot til Angelique. De har næsten samme farve men er liljeformede. Mærkeligt. Jeg har nogle Mariette stående i et skygget hjørne. De er først lige sprunget ud men er pink og smukke. De er dog lidt sene, men måske er det fordi de står i dyb skygge.

    Jeg forstår ikke helt Karstens kommentar, for netop Darwin hybriderne er gode til at komme igen. Der er lavet forsøg med forskellige tulipaner, og netop Pink Impression - Darwin hybrid - skulle være super til at komme igen. (Det skal den så ikke bryde sig om at gøre hos mig). Der skulle ellers være nok at vælge imellem. Hvad med Barcelona?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt :D Det er åbenbart HIVE ALLE FEJLFARVET TULIPANER OP TID :D.
      det er ski ikke nemt med de farver på tulipaner, godt at der er så mange bloggere med erfaringer de flittigt deler ud af. Kongen af Danmark smager ellers godt :D men den farve i haven??? Naaahhh :O).
      Sjovt at de så ændrede farve, måske er der noget om jordforholdene som Frk. Anemone skriver :O)
      Tror Barcelona er "vinderen" indtil videre, den har jeg i Den Engelske Have sammen med smukke smukke Maytime :O)
      Kh Marlene

      Slet
  9. Nej sikken dog en masakre, men må jo indrømme at det pyntede, og man kan jo kun gøre det medens de blomstrer. Hi hi vi render rundt her og flytter de enlige tulipaner, der pludselig dukker op det forkerte sted og sætter dem tilbage til familien. Og gud hjælpe mig om der ikke næste år igen vil stå nogle de forkerte steder. Gad vide hvad der sker med tulipaner :)

    Skøn have du har.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi ER sgu skøre :D
      Tak Lise Lotte og ilm :O)

      Slet
  10. Hej Marlene
    Ja sikke da en massakre du har lavet, men det skal passe sammen, jeg er helt enig. Derfor har jeg to gode forslag: Elegant Lady, du kan se dem i mit indlæg fra i går, den anden er oplagt, hvorfor har du ikke selv tænkt på den Angelique. De er efter min mening den rigtige farve lyserød.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth :O)
      Ja det var det eneste rigtige :O)
      De 2 nævnte er alt for lyserøde, jeg er på jagt efter nogle meget mere pinkfarvede. Angelique er ellers min yndling, men ikke i purpurhaven ;O) Barcelona hælder jeg til pt.
      Kh Marlene

      Slet
  11. Jeg vil godt give dig ret i at Van Ejik har en meget speciel farve. Også fordi den er nærmest knaldrød indeni. Det er mine ihvertfald, og det gør den rigtigt svær at placere.
    Jeg har mine i mit Hoveddørsbed hvor der kun står et par gule tulipaner også, og så de tidlige Hearts Delight.
    Jeg har ikke noget forslag, men vil også lytte med, da jeg mangler noget tidligt lyserødt i mit lyserøde bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne :O)
      Tænkte på dig da jeg hev dem op :D Om du måske var i gang med samme massakre :D Den er fin nok om morgenen, men når den åbner op i løbet af dagen...RÆDSELSFULD. Jeg har bestemt de kommer om foran huset, der går jeg ikke så tit og her passer farven bedre ind :O)
      Kh Marlene

      Slet
  12. We brokе doωn tоgether to have a smoke ԁеsρіte spоrtіng a patсh, аfter smοκing fewer that fivе cigaгеttes,
    ӏ used to be admittеd to the hospіtal togetheг with acute ρneumoniа аnd begіnning pеrioԁ еmphysеmа
    at agе Fогty-оne (!
    ). Ι bеcаme moгe ԁаngerous about pаtches anԁ chose to add electriс cіgarettes.
    I gеt a mild nicotinе fiх with the e-cigs, howеver, there is
    no tar resіԁue to mаke mе рeгsonally сhoke, ѕhhh, and hаve
    bгeathleѕsnesѕ. My Сοmmenсing emphysema fеels like thе gone
    and the dоc generally ѕeеmѕ to thinκ it wіll
    оnly come back if I ѕtart to smoκe genuine cigагеttеs once mοre.
    I'm inhaling much better, and I'm beіng optіmіstiс
    thаt I found in time in order that ten years coming fгom nоw
    I've an invisible hippo sitting on my own chest. E-cigs are the best alternative to smoking cigarettes besides entirely quitting. Now i'm ѕold!


    mу weblоg; green smoke india

    SvarSlet