torsdag den 10. maj 2012

Haveskitse

Først:

I aftes gik jeg ud i støvregn for at tage lidt billeder. Og lige pludselig brød det mest vidunderlige lys igennem. Så det jeg troede ville tage et par minutter blev til 45!

Aftenbilledet er taget fra terrassen og det så eventyrligt smukt ud. Ikke en vind rørte sig og solsorten sang det bedste den havde lært. Livet er da skønt! 
Og så til noget andet....

Jeg tegner haveplaner/skitser for dem der har mod på at jeg gør det :o), jeg gør altid opmærksom på at jeg IKKE er uddannet inden for området, men ofte så er det mennesker der ikke er født med en guldske i r.... der ringer. De har ikke råd til at betale en formue for den "ægte" vare. Nogle kører lupo andre Mercedes, sådan er det. Men jeg konkluderer at folk er tilfredse,  for de henviser gerne  til andre. Ved at debatten har kørt hos vores alles Claus Dalby og Kjeld Slot. Men hvad synes I om den sag??                                                                                              


 Og så lige til videre til noget helt treide...

Allium viser farve! Den glæder jeg mig altid til, den er helt uundværlig i min have og jeg har efterhånden ret mange :o)
Min ligustersofa, om et par år kan jeg måske læne mig helt tilbage :o)
  Kan I have en dejlig dag derude!

33 kommentarer:

  1. Din egen have, er bevis på du kan det der! Den er flot og det er spændende billeder du viser med megen atmosfære!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)det er også i den stil jeg tegner andres have, men med udgangspunkt i deres hus og ønsker.

      Slet
  2. Neeeejjjj billedet fra i aftes er så skønt, ja livet er herligt. Her var også skønt i aftes.
    Ved ikke helt hvad du mener med, hvad vi synes om det. Jeg synes da, det er dejligt, hvis du har tid og lyst til at tegne haveskitser for andre, det er da skønt, at der er nogen som er gode til det.
    Min have er tegnet af min haveveninde Ida, som i øvrigt også er billedmager ligesom dig. Hun vil ikke kaldes kunstmaler. Man skal kunne tegne og være kreativ for at kunne lave en haveskitse, og det kan du, er jeg ikke i tvivl om efter at have set på billedet. Så bare gå til den, hvis du kan hjælpe nogle stakkels mennesker for en billig penge, er det bare godt.
    God arbejdslyst :o)
    Jeg glæder mig også til at se allium blomstre, men lige nu regner det, så jeg bliver indendøre og støvsuger, suk.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth :o) dem der ringer efter mig ville jo nok ikke have brugt en "rigtig" havearkitekt, så var det nok dem de havde ringet til ;o) Jeg holder også en inde dag for det står ned i stænger, men det passer mig fint for jeg skal hjælpe min store pige og 2 af hendes veninder med at sy kostymer til sidste skoledag :O)

      Slet
  3. Man kan tydeligt se at det er noget du har helt styr på, og der er jo også noget der hedder autodidakt. Man behøver ikke have en uddannelse for at være god til noget, men visse mennesker er så elitære at de glemmer at andre faktisk kan have et medfødt talent . . .
    Flotte og inspirerende fotos her på din blog spm jeg lige snublede over i dag. På Haveblogs.dk . . . :-) Eller var det Claus Dalby's?

    SvarSlet
  4. Har linket dig på min blog ivildensky.blogspot

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok tak for det, kigger ind til dig om lidt :O)

      Slet
  5. Hold da op hvor er det første billed WOW smukt. nå ja det er de andre såmænd også.

    Kh. Morgrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ik'? Synes det var så smukt i modlyset :O)

      Slet
  6. Enig, det første billede er fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Også enig, der var jeg lige heldig ;O)

      Slet
  7. Sikke et smukt lys du har fanget der.. Det ser både blødt og varmt ud! :-)

    Ja, altså jeg deltog jo selv i debatten, og mener at mange danskere kunne have gavn af en havearkitekt. Men autodidakte tegnere kan også kreere meget smukke haver, det er du jo selv et godt eksempel på! :-)

    Det jeg mener med at mange godt kunne have gavn af en professionel hånd, gælder selvfølgelig dem, som ikke har en naturlig interese for haven. Nu bor jeg selv i et nybygger-område, og jeg forstår ikke hvorfor man ofre flere millioner på et byggeri, og samtidig max bruger et par tusinde kroner på nogle græsfrø og måske en hæk. Jeg synes det er syndt!

    Jeg mener ikke at alle haver bør plantes til med blomster i lange baner, men en god have får også et hus til at komme til sin ret. Kulissen skal være i orden.. :-)

    Det er min holdning, og mange er sikkert uenige. Men der findes jo heller ikke noget endegyldigt svar på en god have. Hvad der er en god have for mig, er nødvendigvis ikke en god have for dig etc.
    (selv om jeg i dette tilfælde er sikker på at jeg vil eelske din have!)

    Havetanker herfra..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke være mere enig med dig :O)Men jeg har set flere eksempler på havearkitekters tegninger, hvor jeg tænker at det tit er meget ens og idéforladt. En jeg henviser til hvis jeg synes det er et for omfattende projekt er Laila Sølager. Hun er SÅ dygtig og god til at lytte og mærke hvad folk vil have. Hun er i øvrigt forfatter til bogen "Vejen til din drømmehave", som enhver havebegynder ville have godt af at læse.

      Slet
  8. Det er et helt vidunderligt billede det øverst, netop sådan helt eventyragtigt.
    Jeg har ikke fulgt debatten så den har jeg ingen mening om.
    Men vil blot påpege, at mange høje herrer snyder på bundlinien på deres CV'er.
    Jeg synes, at når man er god til en ting, og iøvrigt fortæller hvem man er, så er det jo dem du arbejder for, som bestemmer, hvem de vil have til at hjælpe sig.
    Rettidig omhu må det vel kaldes. Eller med ærlighed kommer man længst.
    Go for it Sister!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sådan lidt diset billede :O). Jeps nogle snyder på deres CV ;O). De ved hvad de går ind til og så står jeg heller ikke og tvinger dem til at udføre planen :D

      Slet
  9. Dejligt når man opsluges af haven - fotojagten.

    Det vigtigste med at tegne haver/hjælpe med plantlægning for andre, må være at man ikke får det lavet mere arbejdskrævende, end ´kunden´ kan overkomme. Jeg er også vild med Laila Sølager, har hørt et foredrag og læst nogen bøger. En andet forfatter, der er god er Rie Post hun har blandt andet skrevet ´Den dovne have´.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ret vigtigt :o) Rie Post er også en god forfatter, tror snart ikke der findes dansk havelitteratur jeg ikke har læst ;O)

      Slet
  10. Faaaaaaaantastiskt billede, jeg tror at kreative menesker mange gange ser nogle lidt spændende "skæve" løsninger, fremfor det skolede øje. Din egen have er da det bedste eksempel på kreativitet i topklasse ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Heidi :O)Hvad er det man siger: Nød lærer nøgen kvinde at spinde ;O)

      Slet
  11. Hej Havenakoman!
    Jeg følger med stor glæde din haveblog, og syntes den er meget inspirerende.
    Med hensyn til prof/ ikke prof haveplan: tænk man kan også engang immellem købe en Mercedes til Lupo pris! ikke tit men det sker!

    Med venlig hilsen
    Susanne 1jensen, Kjellerup

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, er glad for at du følger min blog og ligefrem finder den inspirerende :O) Det er jo et af formålene, at inspirerer og blive inspireret ;O).
      Meget god beskrivelse, men sikkert en gammel Mercedes :D :D :D

      Slet
  12. Hej Havenarkoman. Jeg synes, du har lavet en vidunderlig have til dig selv.!!! Har ikke fulgt debatten på CD´s blog, og er fuldstændig ligeglad hvad folk kører i, bare de selv er tilfredse ;)) Men noget andet er; hvordan kan jeg kontakte dig, hvis jeg sku bede om din hjælp vedr en plan ??? :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lena. Min egen have har været noget af en udfordring, den skråner meget, både til den ene og anden side :O). Jeg har fået ny mail adr og skal lige finde ud af hvad den hedder :D DEMENS you know :)

      Slet
    2. Ja det kender jeg godt !! :)) Min mail er; h.lena@jubii.dk

      Slet
  13. Jeg blir nød til at sige det igen... hvor er din have bare helt igennem fantastisk... elsker det første billede :o)
    Haveplanen ser professionel ud, og eftersom jeg ikke kører mercedes, så ville jeg da også vælge dig... det har jeg ingen problemer med :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt tåle at høre det :D
      Det billede er jeg også godt tilfreds med, det bliver mit skrivebordsbillede....i hvert fald indtil ungerne ændre det IGEN IGEN :D

      Jeg kører hyundai 10i :D

      Slet
  14. Ikke blot kan du tegne og kreere en have, du tager skam også fortryllende smukke billeder af hele herligheden. Mange kunne sikkert med fordel bruge en havearkitekt eller en autodidakt som dig - så kunne mange mennesker komme ud af den vildfarelse om at hele forhaven skal være i granit og hele baghaven i græs "for det er så nemt". Men man skal jo kunne erkende at man kan have behov for "hjælp".

    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der var jeg lige heldig at fange et skønt lys i haven :O)
      Granit i forhaverne, jamen jeg forstår det ikke! Men mon ikke de er blevet overbevist om at det er det man gør, for hele villavejen ned har jo det samme f granit :/. Vildfarelse? JA!

      Slet
  15. Hej Marlene

    Det er talentet der afgør det- ikke uddannelsen. Så du klør bare på med dine havetegninger :o))

    SvarSlet
  16. Det første billede er FANTASTISK - ligner forsiden på en god engelsk havebog :-)

    Uddannelse eller ej - hvis man har et talenet, er det kun godt, at man bruger det.

    SvarSlet