søndag den 27. maj 2012

Idyl på landet

Det går stærkt i haven lige nu. Der er et smukt skær af lilla og hvidt i hele haven. Varmen har virkelig sat gang i blomsterfloret, verbascum, aftenstjerner, knopurt, geranium, akelejer og meget meget mere. Men det er ikke ren idyl det hele... jeg render i fast rutefart med vand til de sommerblomster jeg har fået plantet ud i løbet af ugen. Og det er ikke for sjovt i den varme. Overvejer stærkt at få købt nogle siveslanger for at lette opgaven.

I purpurhaven står dette paradisæbletræ og blomstre helt eventyrligt smukt med rosa blomster og kaster lette skygger hen over bedet.

Under træet står Allium så fint sammen med tulipan 'Queen of night' og Akelejer.

Verbascum 'Violetta'  i selskab med knopurt i Terrassebedet.

Anemone de Caen 'The Bride' lyser op i skyggen i Den Gule Have. Den må jeg have mange flere af næste år.

Jeg elsker hvide lagner på tørresnor, men da jeg ikke har tørresnor i denne del af haven, må jeg snyde lidt. Så tremmepergolaen over terrassen ved køkkenet har fået lov at agere tørresnor, så jeg kan få idyl i haven :O) Det ser SÅ romantisk ud.
 Fortsat god Pinse ;O)

31 kommentarer:

  1. Ikke lige mig at vasketøj=idyl; men det funker jo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe okay jeg er heller ikke den store fan af vasketøj normalvis :D

      Slet
  2. Det er ren idyl, når man ser dine smukke billeder. Men enig ift. vand og sommerblomster - jeg har heldigvis en haveslange, som er næsten lang nok, så jeg slæber mig ikke en pukkel til her i denne dejlige sommervarme, som har sat gang i så meget blomstring.
    Også en fortsat god pinse til dig og dine .-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldige asen, min er overhovedet ikke lang nok :( Men nu kan jeg se der bliver et vejrskift, så fredag må vor Herre vande resten for mig :O)

      Slet
  3. Gennemført ren idyl - det ser drømmenden dejligt ud :-)
    Jeg træffes også ofte med en vandkande i hånden i disse dage - et helt nytilplantet bed kræver jo nogle litter i denne skønne sommervarme.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Signe :O) Ja der går meget vand til, både til blomster og mennesker ;O)

      Slet
  4. Ja der må lidt vand til. Smukt ser det ud hos dig og sikke mange smukke blomster i din romantiske have. Hvide lagner er bare et hit ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Masser af vand :O) Ja man må jo snyde sig til ekstra idyl :D

      Slet
  5. Hvor er du dog god til at tage billeder.
    Smukt ser det ud i din have.
    Ja vand skal der til. Jeg vander også mine nyindkøbte planter og alle potteplanterne, som vi skal have med på plantemarkedet.
    Tak for kigget.
    Ha` en god Pinsedag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :O)
      Ja dem i potter må virkelig skulle vandes ofte...det kan jeg da se i orangeriet :O)

      Slet
  6. Ja vand må der til i disse dage. Smukke billeder af anemonen, den ser fristende ud. Også Verbascum er fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den MÅ du have Lisbeth, den er så fin cremehvid anemonen :O)

      Slet
  7. Dit paradistræ er vanvittig smukt! Kan du navnet på det?
    Jeg kan godt forstå det med lagenet :) ... Det blir florlet at se på og giver perspektiv.
    Dejlige stemningsfulde billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er så smukt så smukt med sine lyserøde/pink blomster, men en kort fornøjelse, de er ved at drysse lyserødt. Ser du, navnet på labelen er Malus 'Red sentinel' men i min verden er det mere en 'Freja' det passer bedre på bladene.
      Nemlig, det giver perspektiv med hvide lagner og så må man da godt snyde lidt ;O)

      Slet
    2. Tak for navnet! Hvis det nyligt flyttede røde løn ikke klarer den, vil jeg i stedet ønske mig dit paradistræ ;-)

      Slet
  8. Vidunderige billeder, akelejerne kan man ikke få nok af. Jeg har også et par verbascum. Rosie hedder de. Er de toårige? Jeg har ikke kunnet finde noget info om dem. Hvordan gør I? Skal jeg så til at have dem i haven igen næste år? de er SÅ smukke...
    Bukker og nejer på forhånd for et godt svar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kristina.
      Verbascum er en kortlivet staude, men er rimelig flink til at så sig selv. Rosie kender jeg ikke, men mon ikke du kan drysse nogle frø i en flamingokasse efter afblomstring og så stille den under en busk. så tror jeg du har mange fine nye verbascum til næste år :O) Det plejer at virke her, jeg behandler dem som to-årige for en sikkerhedsskyld. Så det samme kan du gøre med andre to-årige. :O)

      Slet
    2. Guud, det er jo genialt!!!!! Så kommer jeg ikke til at luge dem bort i min rengøringsiver!!!
      Det kan jeg jo også gøre med digitalis, har priklet 60 planter ud efter at have bresået i en kasse.
      Du skal have en nobel pris!
      Og det får du!

      Slet
    3. Haha jeg vil modtage den med glæde :D

      Slet
  9. Åh hvor ser der bare fantastisk ud og du har ret det er da ren idyl.....og vejret er jo drømmedejligt og perfekt til at nyde haven i al sin frodighed. Smukke smukke billeder og nu blev jeg jo så lige forelsket i din skønne anemone ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå at du blev, for den anemone er da helt vidunderlig :O)Jeg har 9 af dem og vil meget gerne have endnu flere næste år :O)

      Slet
  10. Skønt paradisæbletræ. Jeg plantede et sidste år, og der går vist et par år før det ser sådan ud ;-)
    Anemonen er også super flot :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vokser heldigvis rimelig hurtigt, mit er 5 år gammelt og cirka 3 meter højt :O)

      Slet
  11. Jeg nyder virkelig at følge din blog
    - du har en rigtig dejlig have :-)

    Og skønt med pool!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det varmer med så fine ord :O) Ja pool er ret fedt når der er så varmt B)

      Slet
  12. Det er så smukt og dejligt - også med hvide lagner;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth :O) Nu er det taget ind i fare for jeg skulle hente det i langbortistan :O)

      Slet
  13. Hold da k... hvor ser det godt ud.
    Jeg er imponeret.

    SvarSlet
  14. Ja, hvad gør man ikke for et godt billede. Jeg har også indtil flere billeder af mit vasketøj - min familie synes jeg er småskør. Det paradistræ er da lige til Edens have. Får du lavet noget godt gelé af dem?

    SvarSlet
  15. Ja man må være om sig ;O)....hellere småskør end normal :D Nej jeg har ikke prøvet at lave gelé endnu, måske jeg skulle prøve...

    SvarSlet