torsdag den 21. juni 2012

Aftentur i min have

De sidste 3 dage har jeg brugt i haven. Vejret har været helt fantastisk og jeg har fået lavet en hel del og passet rigtig godt på min ryg. Det har været et ømt syn at se mig spankulere rundt i haven og lave strækøvelser. 

Først får I lige en rundvisning i den Engelske Have. Det første billede er taget indefra midten og ud mod Purpurhaven og Prinsessestien. 



Valmuerne står på spring og jeg glæder mig til at se dem i fuld vigør. 


 Så skal vi en tur på Boblestien... snart springer ærteblomsterne ud i obelisken, så når indgangen til stien passeres rammes man af den mest fortryllende duft.

I år har jeg desværre ikke så mange digitalis, så næste år må jeg så i rigelige mængder så jeg kan få dem i STORE mængder hvert år.

Havevejen hvor lavendlerne står klar til at sende lidt provence stemning ud i haven. Varmen fra stensætningen er noget de kan lide.

Stakittet ind til Bålhaven fik jeg malet i går. Det tog 5 timer og jeg var ved at givee op halvvejs, men heldigvis kom isbilen og reddede mig. Så efter en ispause kunne jeg lidt igen. Den anden siden bliver malet til næste år. BASTA!
Herunder det færdige resultat. Der skal selvfølgelig laves en smal snoet stenmelssti og stakittet skal beklædes med rionet og plantes til med klematis og roser. 


På lågen er der skrevet Bålhaven, det skaber lidt blikfang når man kommer gående ind gennem pergolaen ind til Den Engelske Have.
Nu vil jeg i haven og se om der ikke er lidt mere ukrudt der kræver min opmærksomhed :o)

Kan I have en fantastisk dejlig dag derude!

32 kommentarer:

  1. Mit absolut 'hade-job'... at male... men hvor er det dejligt når det er gjort, og sikke en forandring det gjorde i din have... det ser godt ud :)
    Der er godt nok gang i den i din have, det hele ser så frodigt ud... smukt :)
    Jeg har ikke været i haven over en uge nu, jeg bøvler også med ryggen... øv øv øv...

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Især fordi det hegn har så mange kringelkroge..ARGH!
      Øv med ryggen, man kan bare ikke gøre en dyt og det er frygteligt! God bedring :o)

      Slet
  2. Hej Malene.Sikke da nogle smukke billeder fra din have.Der er da noget at holde.Men superfrodigt ser der ud.Husk nu at sidde ned og nyde det ind
    i mellem.Har du set mit indlæg om siddepladser i haven? Nu vil jeg gøre klar til at tage i Botanisk have og se "ligblomsten" og den dejlige have.
    rigtig god til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Har set dit indlæg:O) Jeg har lavet et engang om siddepladser, det må ligge i arkivet :o)Dejligt med siddepladser og jeg husker da også at bruge dem ind i mellem ;O)
      Håber du havde en god tur i botanisk have :O)

      Slet
  3. Aj, jeg får sådan lyst til at spadsere en tur rundt i din smukke have og rigtig gå på opdagelse i de mange skønne planter, blomster, stier, stenbed, piedestalder og meget mere! Hvilken skøn have du har :-))
    Jeg har heller ikke andet end nogle få digitalis i år, og savner dem rigtig meget. Det må der også rådes bod på her i haven til næste år.
    Pas nu på og få hvilet tit, så du ikke kommer galt af sted igen med ryggen!
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, så må du skrive dig bag øret at jeg holder blogtræf næste sommer :O)))

      Slet
    2. Nøj, det lyder godt:-)) det vil jeg straks gøre!

      Slet
  4. Du har altså en helt eventyrlig flot have. Der ligger rigtig meget arbejde i den :) men hvor er det smukt.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :O)
      Ja det kommer jo "desværre" ikke af sig selv :D :D :D

      Slet
  5. Du får vist svært ved at finde noget ukrudt, og hvor ser haven indbydende ud. Mon ikke du er nødt til at så digitalis i år, hvis der skal være kontinuitet? Men det har du måske gjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tro mig...der er masser af ukrudt :D Jeg har sået 5 forskellige digitalis i år og det er i store mængder :o)

      Slet
  6. Jeg er vildt imponeret og inspireret af din prægtige have.
    Hvad skal jeg give for en luns af valmue Pattys Plum. Har kørt land og rige rundt, har kontaktet flere af planteskoler, staudemarker og jeg ved ikke hvad. Heller i Holland kunne jeg finde den...DE er IKKE til at opdrive.............
    Jeg vil ikke give min højre arm for den, men det er tæt på.
    Knus og god havelyst:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skal nok tænke på dig hvis jeg en dag formerer dem :o))) Det er jo pælerødder, så mon ikke jeg kan skære en luns af en dag, men hvornår kan jeg ikke lige sige noget om. Lige pludselig :D

      Slet
    2. Ja TAK!!!!! DE vil få en fornem plads ved min rose der hedder Blush damask. Jeg ville elske dig for det:)
      Knus

      Slet
  7. Suk. Suk. Og atter suk. Hvor er din have dog smuk.. Det ligger godtnok ikke til mig at være misundelig, men hold da op det er tæt på nu !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Misundelse er en grim ting :D Men tak Lena, husk det er muligt at komme forbi næste år :O)

      Slet
  8. Flotte billeder, jeg er lidt vild med din obelisk, er den hjemmelavet? Jeg ved jo, du går ind for det hjemmelavede.
    Jeg har sået hvide digitalis, så jeg regner med en masse næste år, de almindelig lyserøde har jeg.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps! Den er homemade af min handyman og jeg er så glad for dem (har to) ;O)
      Jeg har også sået en masse i år og de er plantet ud i haven, i alverdens farver :O)

      Slet
  9. Jeg er fuldstændig hensat til dagdrømmeriet efter den lille havevandring i din have - jeg har vist sagt før, men hold nu op hvor er den lækker!
    Må ærlig indrømme at jeg blev helt lykkelig i maven, da jeg så at der var et nyt indlæg fra Havenarkomanen på min blogroll....det er kræs :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt tåle at høre det igen :D Tak Helle, det er da dejligt at høre at jeg ligefrem kan frembringe lidt lykke med et indlæg :O) PRÆSTATIONSANGST :/ ........Gulp :O)

      Slet
  10. Utrolig smuk have. Hvordan har du lavet stenafgrænsningen mellem dine bede og stier? Det ser rigtigt godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)
      Under etiketter til højre er der en DIY på hvordan vi har lavet det :o)

      Slet
  11. Åhhh undskyld Marlene, jeg skulle lige være færdig med at savle over din/jeres skønne have ;o) At male træværk er totalt hade job, derfor har vi intet der skal males i vores have, kun rustik natur ;o), men jeg syntes det er superflot med sort. Har du set min kommentar til dig, på mit indlæg, hvornår bliver det sommer ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt valgt :D Jeg har ikke noget imod at male, hvis det er noget uden alle de kringelkroge og det er der masser af i det billige hegn ;o)
      Har set det og har gjort det :D Nu må vi se om det giver gevinst. Min mand har endevendt alle vores mails/spam osv...der var NADA :/
      Underligt :O

      Slet
  12. Sikke en vandring Marlene og en af de absolut smukkeste af slagsen. Helt fantastisk at være med dit kamera på tur i haven ........og hvor gør maling altså bare altid underværker - selv om arbejdet godt kan være en smule trivielt så lønner det sig i sidste ende ;0)


    TIP TIP TIP - så digitalis allerede nu hvis du kan komme afsted med det....så kan du have store smukke blomster allerede næste år ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorthe :o) Maling gør underværker og det var fedt at få gjort...bagefter :D
      Jeg har sået MASSER af digitalis i år og det er plantet ud rundt omkring i haven :o) Næste år gør jeg det samme. Plejer ellers ikke at mangle digitalis, men det må være fordi det hele efterhånden står mere og mere tæt. Der er konkurrence i bedene :O)

      Slet
  13. Dine smukke billeder af haven inspirerer til at gå ud og fortsætte arbejdet i haven, så det gør jeg nu ;-)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  14. Savle, savle, savle.......... det er bare en supersmuk have du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :O) Hagesmækker udleveres ved indgangen til bloggen :D

      Slet
  15. Også en hagesmæk til mig tak ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :D Jeg må i gang med hæklenålen ;O)

      Slet